چرا حملات قلبی اتفاق می افتد؟

چرا حملات قلبی اتفاق می افتد؟

سرشیر: حملات قلبی به طور معمول از انسداد سرخرگ های کرونری ناشی می شود. گاهی اوقات این بیماری را بیماری عروق کرونری نیز می نامند.


به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، یورونیوز در مطلبی در این زمینه آورده است: خیلی از مردم و همین طور رسانه ها به هنگام صحبت درباره ی ایست قلبی و حمله قلبی، این دو عبارت را به اشتباه و بجای هم به کار می برند. این در حالیست که ایست قلبی و حمله قلبی دو مفهوم متمایز هستند، هر چند می توانند از برخی جهات با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.
به جهت اینکه تفاوت و ارتباط آنها را با یکدیگر بفهمیم، ارائه چند جمله درباره ی نحوه عملکرد قلب لازم است.
قلب ماهیچه ای است که منقبض می شود و به عنوان یک پمپ عمل می کند. هنگامی که منقبض می شود، خون (حاوی اکسیژن و مواد مغذی) را به تمام بافت های بدن ما می فرستد.
به جهت اینکه عضله قلب بطور موثر به عنوان یک پمپ کار کند، باید خودش بوسیله خونی که توسط شریان های کرونری فرستاده تغذیه کند.
اگر این رگ ها مسدود شوند، عضله قلب خون مورد نیاز خودرا دریافت نمی نماید. چنین موردی می تواند موجب لطمه یا مرگ عضله قلب شود و در نتیجه قلب به درستی پمپاژ نخواهد کرد.

حمله قلبی یا ایست قلبی؟

به بیان ساده حمله قلبی (که از نظر فنی به عنوان «انفارکتوس میوکارد» شناخته می شود) به لطمه یا مرگ عضله قلب اشاره دارد.
ایست قلبی اما زمانی است که قلب از تپش باز می ایستد، یا به عبارت دیگر به عنوان یک پمپ موثر کار نمی کند.
در حقیقت هر دوی عبارات حمله و ایست قلبی مربوط به این است که قلب آنطور که باید کار نمی کند، اما به دلیلهای مختلف.
همانطور که در ادامه خواهیم دید، یکی می تواند به دیگری منجر شود.

چرا حملات قلبی اتفاق می افتد؟ چه کسی در معرض خطر است؟

حملات قلبی به طور معمول از انسداد سرخرگ های کرونری ناشی می شود. گاهی اوقات این بیماری را بیماری عروق کرونری نیز می نامند.
تجمع بافت چربی و فیبری در دیواره عروق کرونر می تواند رگ خونی را مسدود کند یا در بعضی موارد منجر به تشکیل لخته خون شود.
این پروسه که اصطلاحا «آترواسکلروز» خوانده می شود، فرایندی طولانی مدت و پنهان است که می تواند در هر فردی رخ دهد. فشار خون بالا، کلسترول بالا، رژیم غذایی، دیابت، استرس و ژن های شما همگی در این پروسه نقش دارند.
علل دیگر حملات قلبی عبارتند از اسپاسم عروق کرونر (که موجب انقباض آنها می شود)، ضربه به قفسه سینه یا هر چیز دیگری که جریان خون را به عضله قلب کم کند.
صرف نظر از علت، انسداد یا کاهش جریان خون بوسیله این شاهرگ ها می تواند منجر به عدم دریافت اکسیژن و مواد مغذی کافی توسط عضله قلب شود. بدین سبب سلول های عضله قلب می توانند لطمه ببینند یا بمیرند.

ایست قلبی چیست؟

ایست قلبی اما نتیجه بی نظمی ضربان قلب است که پمپاژ موثر خون در بدن را برای قلب مشکل تر می کند. این بی نظمی های ضربان قلب عموماً به سبب اختلالات الکتریکی در قلب است که چهار نوع متمایز برای آن وجود دارد:
- تاکی کاردی بطنی: یک ریتم سریع و غیرطبیعی قلب که در آن ضربان قلب بالاتر از ۱۰۰ ضربه در دقیقه است (ضربان قلب طبیعی بزرگسالان در حالت استراحت به طور معمول ۶۰ تا ۹۰ ضربه در دقیقه است).
- فیبریلاسیون بطنی: بجای ضربان های منظم، قلب می لرزد. در نتیجه ضربان قلب نامنظم به بالای ۳۰۰ ضربه در دقیقه می رسد.
- فعالیت الکتریکی بدون پالس: زمانی ایجاد می شود که عضله قلب نتواند نیروی پمپاژ کافی را بعد از تحریک الکتریکی تولید نماید و در نتیجه نبض ایجاد نشود.
- آسیستول: ریتم قلب با خط صاف که در فیلم ها می بینید و نشان دهنده عدم فعالیت الکتریکی در قلب است.
ایست قلبی می تواند از خیلی از بیماریهای زمینه ای و مادرزادی، چه در رابطه با قلب و چه غیر مرتبط مانند غرق شدن، ضربه، خفگی، شوک الکتریکی و مصرف بیش از اندازه دارو ناشی شود. با اینحال ۷۰ درصد موارد از علل ایست قلبی را بیماریهای ایسکمیک قلبی (مانند حمله قلبی) می سازند.

چگونه حمله قلبی می تواند موجب ایست قلبی شود؟

در جریان حمله قلبی، عضله قلب ممکنست لطمه ببیند یا بخشهایی از آن بمیرد. این بافت لطمه دیده یا مرده می تواند توانایی قلب برای هدایت سیگنال های الکتریکی را مختل کند و با بالا بردن خطر ایجاد آریتمی موجب ایست قلبی شود.
بدین سبب هرچند حمله قلبی یک علت شایع ایست قلبی است اما ایست قلبی به طور معمول موجب حمله قلبی نمی شود.

تفاوت علایم ایست قلبی و حمله قلبی چیست؟

از آنجا که ایست قلبی منجر به از دست دادن ناگهانی پمپاژ موثر قلب می شود، شایع ترین علایم آن از دست دادن ناگهانی هوشیاری، عدم وجود نبض یا ضربان قلب، توقف تنفس، رنگ پریدگی یا آبی رنگ شدن پوست است.
نشانه های رایج حمله قلبی اما شامل درد یا ناراحتی قفسه سینه است که می تواند در سایر نواحی بدن مانند بازوها، پشت، گردن، فک یا معده ظاهر شود.
همین طور تنگی نفس، حالت تهوع، سبکی سر، رنگ پریدگی و عرق کردن نیز می تواند مشاهده شود.
در آخر باید گفت هرچند هم حمله قلبی و هم ایست قلبی اختلالات مربوط به قلب هستند، اما در سازوکارها و نتایج از یکدیگر متفاوتند.
حمله قلبی مانند انسداد لوله ای است که آب خانه را تامین می کند. ایست قلبی اما مانند یک نقص الکتریکی در سیم کشی خانه است.
با وجود ماهیت متفاوت، هر دو وضعیت می توانند عواقب خطرناکی داشته باشند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی برای آنها لازم است.




منبع:

1403/06/23
13:11:32
5.0 / 5
57
تگهای خبر: پزشك , تغذیه , تولید , دارو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لینک دوستان سرشیر
سرشیر
سر شیر
سرشیر