مدیركل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت :

پوشش بیمه همگانی طبق روال سابق است

پوشش بیمه همگانی طبق روال سابق است

سرشیر: مدیركل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: پوشش بیمه همگانی طبق روال سابق است، فقط هزینه ها مدیریت می گردد.



به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا مهدی قنادی در حاشیه مراسم بزرگداشت هفته بیمه سلامت در جمع خبرنگاران، با اشاره به این كه ۴۰ میلیون نفر در سراسر كشور تحت پوش بیمه سلامت قرار دارند، اظهار نمود: پوشش بیمه همگانی طبق روال قبل به كار خود ادامه می دهد و تنها چیزی كه اضافه شده، حذف همپوشانی ها است. اگر جمعیت تحت پوشش بیمه ها را كنار هم قرار دهیم، بیشتر از جمعیت كل كشور می گردد. به همین خاطر رفع همپوشانی دستور مراجع بالا دستی است.

وی با اشاره به این كه بیمه سلامت، بیشترین همپوشانی را با سازمان تامین اجتماعی دارد، اظهار داشت: آمار این افراد احصا شده است تا موقع نیاز به تعویض دفترچه از پوشش بیمه سلامت خارج شوند. در واقع رفع همپوشانی، ساماندهی به آمار بیمه شدگان است.

قنادی خاطرنشان كرد: طبق قانون، همه مراكز عرضه دهنده خدمت باید با سازمان های بیمه گر پایه قرارداد داشته باشند و هم اكنون پرداخت مطالبات نسبت به سنوات گذشته بسیار به روزتر شده است. این كه برخی مراكز به خاطر مطالبات چند ماهه از سازمان بیمه سلامت شاكی هستند تا حدودی منطقی به نظر نمی رسد چراكه پرداخت مطالبات نسبت به سال های گذشته خیلی تغییر كرده است.

مدیركل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با تاكید بر این كه هم اكنون پرداخت مطالبات به داروخانه ها در بازه زمانی دو تا سه ماهه انجام می شود، اظهار داشت: نیازمند مدیریت هزینه ها هستیم. در واقع یكی از بهترین اقدامات دولت فعلی اجرای طرح تحول سلامت است كه هزینه های زیادی را به دولت تحمیل كرد. این روند نارضایتی هایی را تولید كرد و مهم ترین دلیل آن، ادامه روند نابسامانی های بیمه ای بود. از این رو، مدیران باید به جد فرآیند و روند مسائل حوزه درمان را بهبود ببخشند.

وی خاطرنشان كرد: در كشورهای توسعه یافته، اولویت با درمان های اورژانسی است و خدمات درمانی بر مبنای نیازهای جامعه عرضه می گردد. متاسفانه ما در بسیاری مواقع تقدم «تقاضا» و «نیاز» را به درستی تشخیص نداده ایم و این مقوله ای است كه باید در سنوات گذشته مورد توجه قرار می گرفت.

قنادی افزود: وقتی صحبت از محدودیت اعتبارات به میان می آید، به این مفهوم نیست كه اعتبارات همیشه كم بوده است چراكه وقتی اجرای طرح تحول سلامت در سال ۹۲ را مرور نماییم، متوجه می شویم كه هر سال تخصیص اعتبارات برای ادامه این طرح رشد فزاینده ای داشته است ولی به هدف مطلوب دست نیافته ایم. از این رو امسال مقرر شد كه برای عرضه خدمات، سقف تعیین شود.

مدیركل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با تاكید بر این كه هم اكنون بیشترین فشار روی مراكز دانشگاهی است، خاطرنشان كرد: خدمات درمانی بدون این كه خدشه ای به حوزه سلامت وارد شود عرضه می گردد و تنها راه ادامه این روند، مدیریت هزینه ها است. در حقیقت دنبال این هستیم كه علاوه بر عرضه درمان های بهتر برای عرضه خدمات نوین هزینه نماییم.

وی اضافه كرد: با ادامه روند قبلی فقط در خدمت یك عده نابسامان بودیم ولی با اصلاح روند و همكاری اكثریت موسسات طرف قرارداد، می توان خدمات با كیفیت تری عرضه داد. باید خرید راهبردی انجام بگیرد و این به مفهوم كاهش هزینه ها نیست. در واقع خرید راهبردی مستلزم بسترسازی است و این بسترسازی، قوانین، میزان بودجه، نیازهای مردم، آموزش كاركنان و كنترل اقدامات غیر ضروری را شامل می گردد.

قنادی با تاكید بر این كه كنترل هزینه ها، جلوی انباشت دارو را می گیرد، اظهار داشت: به دنبال آن هستیم كه درمان و تجویز با رجوع به نخستین پزشك و به صورت مرحله ای صورت گیرد. متاسفانه در ایران خیلی از پزشكان برای درمان بیمار گام آخر را پیش می گیرند و اصلا در نظر نمی گیرند كه اگر بیمار به گام آخر قدم گذاشت و درمان نشد، راه چاره ای وجود ندارد. در حالیكه اگر روند درمان پله پله طی شود، خدمات راحت تر و در دسترس تر عرضه می گردد.

مدیركل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت تصریح كرد: باید بتوانیم افزایش اعتباراتی كه رخ داده را مدیریت نماییم و روش های منسوخ را به كار نگیریم. در واقع باید مدیریت درمان را تمرین نماییم. از این رو، امسال مقرر شد افراد تحت پوشش بیمه مجانی همگانی فقط از مراكز دانشگاهی خدمات دریافت نمایند.



1397/08/02
19:34:24
5.0 / 5
5041
تگهای خبر: بهبود , پزشك , خدمات , خدمات درمانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر