۱۳۰ هزار تماس طی ۹ ماه با تلفن مقابله با خودکشی

۱۳۰ هزار تماس طی ۹ ماه با تلفن مقابله با خودکشی

به گزارش سرشیر، خط مداخله در بحران خودکشی «ره آوا» با شماره ۵۴۴۶۷۰۰۰ حدود یک سالی است که با تلاش روانپزشکان بیمارستان روزبه راه اندازی شده و کارشناسان این خط همه روزه و بدون تعطیلی از ساعت ۱۴ تا ۲۴ پاسخگوی افرادی هستند که در شرایط بحران «خودکشی» با این خط تماس می گیرند.


دکتر مریم طباطبایی مطلق، روانپزشک و عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با شروع به کار خط مداخله در بحران خودکشی "ره آوا" اظهار نمود: راه اندازی خط مداخله در بحران بیمارستان روزبه ایده دو دستیار روانپزشکی ما که دغدغه دسترسی افراد به خدمات مناسب در شرایط بحران را داشتند، بود و به همت این دستیاران و با پیگیری فعال آنها در سال ۱۴۰۰ این خط آغاز به فعالیت کرد.
وی با اشاره به اینکه بودجه این برنامه در ابتدا در چارچوب طرح تحقیقاتی تأمین شد و بعد از آن با حمایت مسؤلان بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی تهران بعنوان یکی از خدمات بیمارستان روانپزشکی روزبه دارای بودجه مشخص شد، افزود: البته قسمت عمده ای از خدمات این خط توسط نیروهای داوطلب عرضه می شود که این مورد هزینه های برنامه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.
این روانپزشک در رابطه با هدف از تاسیس این خط، توضیح داد: در ابتدای راه هدف ما از طریق اندازی این خط آن بود که در ساعات عصر و شب که دسترسی به مراکز درمانی محدود است، دسترسی به خدمات مداخله در بحران باکیفیت را برای مردم فراهم نماییم. علیرغم مشکلات مختلف اجرایی خوشبختانه در راه اندازی و تداوم این برنامه موفق بودیم ولی میزان نیاز جامعه و تماس با خط بسیار بیشتر از پیشبینی اولیه ما بود و ازاین رو نیروی انسانی و منابع ما پاسخگوی همه این نیاز نبوده است.
پزشکان متخصص روانپزشکی و روانشناسان بالینی پاسخگوی تماسها هستندعضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سؤال که آیا کارشناسان پاسخگوی این تماس ها دوره های تخصصصی خاصی را پشت سر گذاشته اند؟، توضیح داد: هم اکنون پزشکانی که درحال گذراندن دوره تخصصی روانپزشکی هستند و روانشناسان بالینی پاسخگوی تماسهای این خط هستند و تمام این افراد دوره های آموزشی در ارتباط با مداخله در بحران تلفنی را گذرانده اند. ضمنا این همکاران به صورت منظم با اساتید روانپزشکی برای ارتقای کیفیت خدمات این خط جلسات بالینی آموزشی دارند.
به گفته وی، خیلی از این کارشناسان داوطلبانه در این برنامه مشارکت می کنند و با وجود فشار کاری زیاد، با اشتیاق و تعهد در ارائه ی خدمت و ارتقای این برنامه تلاش می کنند.
طباطبایی مطلق اولویت خط مداخله در بحران «ره آوا» را عرضه خدمات به افرادی که قصد خودکشی و یا فکر صدمه زدن به خویش را دارند، عنوان نمود و در عین حال این را هم اظهار داشت که کارشناسان این خط در سایر مواردی که افراد در شرایط بحرانی هستند و احتیاج به کمک دارند هم پاسخگوی تماس گیرندگان هستند.
وی اضافه کرد: البته در مواردی که شرایط اورژانسی نیست و افراد در شرایط بحرانی نیستند و فقط احتیاج به مشاوره یا ویزیت دارند سفارش ما به تماس گیرندگان رجوع حضوری به سایر عرضه دهندگان خدمات سلامت روان و یا استفاده از سایر خدمات آنلاین و تلفنی است.
این روانپزشک در رابطه با فرایند عرضه خدمات به تماس گیرندگان این خط، خاطرنشان کرد: وقتی کسی با خط تماس می گیرد ابتدا ارزیابی می شود و سپس بر مبنای شرایطی که دارد همکاران ما به او کمک می کنند که برای حل و فصل بحرانی که برایش پیش آمده اقداماتی انجام دهد.
«ره آوا» صرفاً تلفنی و غیر حضوری خدمات عرضه می دهدعضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه به صورت کلی به مجموعه روشهای فنی تخصصی و اقدامات درمانی که صورت می گیرد مداخله در بحران گفته می شود، در رابطه با چرایی مداخله صرفاً غیر حضوری این خط، خاطرنشان کرد: ما به چند علت مداخله حضوری نداریم. اول آنکه از شهرها و روستاهای سراسر ایران با این خط تماس می گیرند و امکان مداخله حضوری به این شکل گسترده در این برنامه وجود ندارد. از طرفی تماس با خط بدون دریافت اطلاعات شخصی است و ما دسترسی به اطلاعات محل سکونت فرد تماس گیرنده نداریم. ازاین رو این برنامه صرفاً بر اساس مداخله در بحران تلفنی طراحی و اجرا شده است. البته در اکثر موارد پس از مداخله تلفنی به افراد سفارش می شود برای ادامه درمان رجوع حضوری به مراکز درمانی محل سکونت خود داشته باشند و همکاران ما در این مورد تماس گیرنده را راهنمایی می کنند.
صحبت های تماس گیرندگان محرمانه می ماندطباطبایی مطلق با اشاره به اینکه خط مداخله در بحران "ره آوا" همه روزه و بدون تعطیلی از ساعت ۱۴ تا ۲۴ آماده خدمات رسانی به تماس گیرندگان است و افرادی که در شرایط بحران خودکشی قرار دارند می توانند با شماره ۵۴۴۶۷۰۰۰ (لزوم شماره گیری کد ۰۲۱ در صورت تماس از شهرهایی به جزء تهران و همینطور تلفن همراه) کاملا محرمانه تماس بگیرند، خاطرنشان کرد: تماس ها کاملا محرمانه است. فقط در مواردی که خود فرد مایل باشد ما اطلاعات تماس او را برای پیگیری درمانی در ایام بعد ثبت می نماییم. در مواردی که احتیاج به صحبت با یکی از اطرافیان هم باشد تلاش می شود فرد تماس گیرنده قانع شود و اجازه صحبت با یکی از افراد خانواده یا نزدیکان را بدهد.
به گفته وی، تا کنون از تمامی گروههای سنی و از نقاط مختلف ایران با این خط تماس گرفته شده است ولی جوانان و نوجوانان سهم قابل توجهی از این تماس ها دارند که احیانا یکی از علل تماس بیشتر این گروه سنی، استفاده بیشتر آنها از فضای مجازی و آگاهی از وجود این گونه خدمات است.
این روانپزشک با اشاره به اینکه از آذر ۱۴۰۰ تابحال بیشتر از ۱۳۰ هزار تماس با خط گرفته شده است، افزود: غیر از تماس گیرندگانی که واقعا احتیاج به کمک اورژانسی داشته اند، برخی برای پرسیدن سوالاتی در مورد مشکلات سلامت روان تماس می گیرند و برخی هم احتیاج به مشاوره غیر اورژانسی دارند و متاسفانه بعضی تماس ها هم برای چک کردن خط یا به ندرت با شکایات و مسائل ساختگی بوده است. این موارد تماس ها سبب اتلاف وقت و خستگی همکاران ما می شود و امکان تماس کسانی را که واقعا در آن لحظه احتیاج به کمک دارند را محدود می کند.
عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه افراد با مشکلات مختلف و با شدت های متفاوتی از بحران های روانشناختی با این خط تماس می گیرند، این را هم اظهار داشت که در مواردی برخی افراد در آخرین لحظات تصمیم برای مبادرت به خودکشی با این خط تماس گرفته و بالطبع کارشناسان کوشیده اند این افراد را در آن لحظه از تصمیم به خودکشی منصرف کنند.
به گفته وی برخی تماس گیرندگان با این خط هم در شرایطی تماس گرفتند که فکر صدمه به خود داشتند ولی در مرحله اقدام نبودند و کمک و راهنمایی متناسب با آن شرایط را دریافت نمودند.
طباطبایی مطلق در پاسخ به این سؤال که خطوط مداخله در بحران تا چه اندازه می توانند در کاهش بحران خودکشی نقش داشته باشند تصریح کرد: شواهد علمی و نتایج مطالعات در کشورهای مختلف نشان داده دسترسی به حمایت و مداخلات روانشناختی در شرایط بحران می تواند در کاهش صدمه ها و کاهش خودکشی موثر باشد. بررسی اولیه ای هم که ما در مورد این خط مداخله در بحران انجام دادیم نشان داده که تماس با خط به میزان قابل توجهی ناراحتی و تنش روانشناختی افراد را کاهش داده و در کاهش مبادرت به خودکشی موثر بوده است.
عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در انتهای سخنان خود در رابطه با مشکلاتی که این خط مداخله در بحران خودکشی با آن مواجه می باشد هم اظهار داشت: به نظر می آید احتیاج به این خدمات در جامعه بخصوص در مناطق دورافتاده و محروم کشور قابل توجه باشد. با وجود این که چند برنامه مشابه عرضه خدمات تلفنی در کشور وجود دارد ولی همچنان به این نیاز پاسخ جدی داده نشده است و استقبال از این خط بسیار بیشتر از انتظار ما بوده است. ازاین رو محدودیت منابع مالی و نیروی انسانی سبب شده نتوانیم این خدمت را متناسب با نیازی که وجود دارد گسترش بدهیم و پاسخگوی تمام موارد باشیم.



1401/06/18
23:21:11
5.0 / 5
333
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , ارزیابی , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر