نقش تغذیه صحیح بر سطح یادگیری دانش آموزان در مدارس

نقش تغذیه صحیح بر سطح یادگیری دانش آموزان در مدارس

به گزارش سرشیر مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: كودكان باید هر ۴ تا ۶ ساعت برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبیعی، غذا میل كنند تا فعالیت سیستم عصبی و عملكرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.


به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، دكتر زهرا عبداللهی، به مناسبت بازگشایی مدارس در مورد سفارش های تغذیه ای دانش آموزان در مدارس، با تاكید بر اهمیت صرف صبحانه، اظهار نمود: مطالعات اخیر نشان داده كه تغذیه صحیح بر قدرت یادگیری كودكان موثر است و عدم صرف صبحانه می تواند اثرات منفی بر یادگیری آنها داشته باشد. در شرایط ناشتایی كوتاه مدت، مكانیسم هموستاتیك، گلوكز خون را در سطح ثابت نگه می دارد كه بر عملكرد طبیعی مغز صدمه ای وارد نشود. اگر مدت زمان ناشتایی طولانی تر باشد، نگهداری قند خون در سطحی كــه مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد، مختل شده و یادگیری و تمركز حواس كمتر می شود. مطالعات مختلف نشان داده است كه افزایش نسبی قند خون باعث بهبود عملكرد مغز و یادگیری كودكان سنین مدرسه می شود.

وی در مورد نكاتی كه می تواند به افزایش اشتهای كودكان برای صرف صبحانه موثر باشد، بیان كرد: به جهت اینكه كودكان سنین مدرسه اشتهای كافی برای صرف وعده صبحانه داشته باشند، رعایت نكاتی ضروری می باشد، همچون اینكه شام در ساعات ابتدای شب صرف شده و تا حد امكان كودكان شب در ساعت معین و ترجیحا زود بخوابند، بامداد زودتر بیدار شده و بعد از شستن دست و صورت، كمی نرمش كنند تا برای صرف صبحانه اشتها پیدا كنند و در نهایت اینكه والدین صبحانه را بعنوان یك وعده غذایی مهم تلقی كنند و همگی به دور یك سفره به صرف صبحانه بپردازند تا تشویقی برای كودكان باشند.

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در مورد صرف میان وعده ها در مدرسه، تصریح كرد: كودكان سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذای اصلی به دو میان وعده در بامداد و عصر نیاز دارند.

وی ادامه داد: در این سنین، كودكان باید هر ۴ تا ۶ ساعت برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبیعی، غذا میل كنند تا فعالیت سیستم عصبی و عملكرد مغز در حد مطلوب باقی بماند. در این سنین، كبد كه وظیفه ذخیره سازی گلوكز به صورت گلیكوژن و آزادسازی آن به خون در مواقع ضروری را بر عهده دارد؛ تنها برای حدود چهار ساعت می تواند گلیكوژن ذخیره كند. بنابراین، كودكان به خوردن غذا در وعده های بیشتری نیاز دارند و باید در روز دو میان وعده مصرف كنند.



ضرورت صرف دو میان وعده در روز برای كودكان سنین مدرسه

عبداللهی به نمونه هایی از میان وعده های مغذی قابل مصرف در مدارس و زنگ تفریح اشاره نمود و اظهار داشت: میوه های خشك شامل انجیر خشك، توت خشك، برگه هلو و نخودچی و كشمش، گندم برشته، برنجك، عدس برشته شده و انواع مغزها و دانه ها از نوع كم نمك، انواع میوه ها شامل سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، گلابی، سبزی ها شامل هویج، خیار، انواع لقمه های خانگی مانند نان و پنیر و گردو و نان و تخم مرغ، انواع كوكو و كتلت، نان و حلوا شكری، نان و پنیر و خرما، شیر و فرآورده های آن همچون میان وعده های مفید قابل استفاده در مدارس است.

وی بیان كرد: متاسفانه بعضی از تنقلات تجاری مانند انواع پفك و چیپس به صورت بی رویه توسط كودكان و دانش آموزان مصرف می شود. خوردن پفك به خصوص پیش از وعده های غذایی، به علت ایجاد سیری كاذب كودكان را از خوردن وعده های اصلی كه باید مواد مغذی مورد نیاز برای رشد را تامین كند، باز می دارد. از جانب دیگر نمك زیاد این مواد، ذائقه كودك را به خوردن غذاهای شور عادت می دهد. انواع چیپس ها علاوه بر شور بودن، به علت چربی زیادی كه دارند باعث چاقی بی رویه كودكان می شوند. مطالعات گوناگونی رابطه بین خوردن مواد شور در كودكی و افزایش فشار خون در دوران بزرگسالی را به اثبات رسانده است.



حدود ۲۰ درصد دانش آموزان گرفتار اضافه وزن و چاقی هستند

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینكه نوشیدن بی رویه نوشابه های گازدار و آب میوه های پاكتی كه دارای قند افزوده هستند، باعث اضافه وزن و چاقی در كودكان و نوجوانان می شود، خاطرنشان كرد: بررسی های انجام شده توسط وزارت بهداشت از آن حكایت می كند كه حدود ۲۰ درصد دانش آموزان گرفتار اضافه وزن و چاقی هستند و یا چاقی شكمی دارند و روند چاقی در دانش آموزان رو به افزایش است. ازاین رو نوع تغذیه دانش آموزان در مدرسه و اقلام غذایی كه در بوفه های مدارس عرضه می شود، برای حفظ سلامت و كنترل وزن دانش آموزان بسیار مهم می باشد.

وی اظهار داشت: چاقی در دوره كودكی و نوجوانی می تواند منجر به چاقی دوران بزرگسالی شده و زمینه را برای مبتلا شدن به كبد چرب، اختلال قند خون، دیابت و فشارخون بالا، فراهم آورد.



بازنگری و ابلاغ سالانه دستورالعمل اقلام غذایی مجاز و غیرمجاز در بوفه های مدارس

عبداللهی اظهار نمود: دفتر بهبود تغذیه جامعه هر سال با همكاری آموزش و پرورش، دستورالعمل اقلام غذایی مجاز و غیرمجاز در بوفه های مدارس را بازبینی كرده و به مدارس كشور ابلاغ می شود. كلیه مدارس موظفند مطابق با این دستورالعمل نسبت به عرضه اقلام غذایی در بوفه های مدارس اقدام نمایند. بر طبق این دستورالعمل، عرضه فست فود ها مانند، سوسیس و كالباس و پیتزا، نوشابه های گازدار و انواع چیپس و پفك، ممنوع می باشد.



نقش كلیدی والدین در نهادینه سازی رفتار غذایی مناسب

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان كرد: هدف از اجرای دستورالعمل بوفه مدرسه، علاوه بر حفظ سلامت دانش آموزان، فرهنگسازی و ترویج فرهنگ غذایی درست در میان دانش آموزان است. بنابراین، لازم است والدین هم در منزل با رعایت اصول تغذیه صحیح، رفتارهای غذایی مناسب را در كودكان خود تقویت نمایند و بعنوان میان وعده، خوراكی هایی برای كودك خود تهیه كنند كه علاوه بر مغذی بودن، كم نمك، كم چرب و كم شیرین باشد و انواع ساندویچ های سوسیس و كالباس و سایر فست فودها را بعنوان میان وعده در كیف كودكشان قرار ندهند.

بنابراعلام وبدا، عبداللهی با اشاره به اینكه تهیه یك لقمه سالم، یك عدد میوه، یك پاكت شیر، انواع خشكبار و برگه ها و تنقلات سنتی، خوراكی های سالمی هستند كه والدین می توانند بعنوان میان وعده برای فرزندان شان در مدرسه در نظر گیرند، افزود: رعایت نكات بهداشتی در تهیه خوراكی دانش آموزان اهمیت زیادی دارد و لزوم دارد، میوه ها و سبزیجاتی كه به منظور تغذیه برای دانش آموز فراهم می شود، از قبل در منزل شسته و گندزدایی شود.

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: والدین باید بدانند كه مكمل یاری آهن برای كلیه دختران دبیرستانی برای جلوگیری از كم خونی و كمبود آهن و مكمل یاری ویتامین D برای جلوگیری از كمبود این ویتامین در دختران و پسران دبیرستانی اجرا می شود. لازم است والدین كودكان و نوجوانان خویش را به مصرف این مكمل ها در مدرسه تشویق كنند.



1398/07/01
13:23:06
5.0 / 5
4862
تگهای خبر: آموزش , بهبود , بهداشت , پنیر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
سرشیر
سر شیر
سرشیر