دبیر شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم:

برخی داروهای کمیاب به سادگی در بازار آزاد یافت می شوند

برخی داروهای کمیاب به سادگی در بازار آزاد یافت می شوند

به گزارش سرشیر، دبیر شورایعالی جلوگیری از وقوع جرم اظهار داشت: متاسفانه امروز شاهد می باشیم که برخی اقلام دارویی کمیاب در داروخانه ها به سادگی در بازار آزاد یافت می شوند و این مورد نشان دهنده آن است که جریان دارویی در کشور ما (به غیر از داروهایی که به شکل قاچاق وارد کشور می شوند) دارای نشتی هایی در حوزه های مختلف است.



به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، اصغر جهانگیر طی سخنانی در نشست شورایعالی جلوگیری از وقوع جرم که با حضور رئیس قوه قضاییه و با دستورجلسه «پیشگیری از جرائم حوزه توزیع دارو و کالاهای سلامت محور» برگزار شد، اظهار نمود: از ۱۵ ماه پیش جلسات گوناگونی را با دستگاههای مختلف با هدف هماهنگی در حوزه جلوگیری از جرایم کالاهای سلامت محور (با محوریت دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی) برگزار کردیم.

وی اضافه کرد: از آنجائیکه حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی دارای چالش های گوناگونی است و دربرگیری این مورد میان آحاد مختلف جامعه بالاست، به پیشنهاد دبیرخانه شورایعالی جلوگیری از وقوع جرم و تایید رئیس شورا، مقرر شد که این نشست با مبحث جلوگیری از جرایم کالاهای سلامت محور (دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی) برگزار گردد.

دبیر شورایعالی جلوگیری از وقوع جرم خاطرنشان کرد: در حوزه جلوگیری از جرایم حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، قانون برای اشخاص حقیقی، حقوقی و بخش های دولتی، ضمانت های اجرایی قابل قبولی پیش بینی کرده که همچون ی آنها میتوان به ممنوعیت فعالیت اشخاص حقیقی، منع فعالیت واحد تجاری اشخاص حقوقی و انفصال از خدماتِ بخش های دولتی اشاره نمود.

جهانگیر افزود: متاسفانه امروز شاهد می باشیم که برخی اقلام دارویی کمیاب در داروخانه ها به سادگی در بازار آزاد یافت می شوند؛ این مورد نشان دهنده آن است که جریان دارویی در کشور ما (به غیر از داروهایی که به شکل قاچاق وارد کشور می شوند)، دارای نشتی هایی در حوزه های مختلف است.

دبیر شورایعالی جلوگیری از وقوع جرم اظهار داشت: در جریان صدمه شناسی های صورت گرفته، مشخص شد در زمینه راه اندازی کامل سامانه هایی که به باعث قوانین و مقررات باید بر فرآیند تأمین دارو و توزیع آن میان مصرف کنندگان نظارت داشته باشند و همینطور در زمینه اتصال سامانه های دستگاههای مختلف به همدیگر، خلأهایی وجود دارد. همینطور مشخص شد در حالیکه بعضی از این سامانه ها راه اندازی شده اند اما فرآیند اجرایی آنها هنوز تکمیل نشده است.

وی در این راستا تصریح کرد: لازم است سامانه های موجود در حوزه جلوگیری از جرائم حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، با همدیگر متصل شوند تا امکان نظارت دستگاههای نظارتی بر آنها فراهم شود. همینطور این اتصالات باید برخط و به روز باشند. گرچه این امر در قسمتهایی محقق شده اما همچنان با خلأهایی در دیگر بخش ها مواجه هستیم. بعنوان مثال، سامانه «تی تک» که دارای ۱۹ زیرسامانه است با سامانه های وزارت صمت، بانک مرکزی و دستگاههای نظارتی، اتصال و همپوشانی دقیقی ندارد؛ همین عدم اتصال سامانه ها به همدیگر، فرصتی را برای نشت دارو فراهم می کند؛ از طرفی امروز برخی از بیمارستان ها به سامانه های حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی متصل نیستند که باید در اولین فرصت این اتصالات برقرار شود.

وی در ادامه بیان نمود: در بررسی های صورت گرفته، مشخص شد در زمینه جلوگیری از جرایم حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، قوانین، مقررات و آئین نامه های خوب و متقنی وجود دارد که بخشی از آنها اجرا شده و برخی هم به شکل کامل اجرا نشده است؛ همینطور بخشی از آئین نامه های موجود هم از حیث زمانبندی، منقضی شده اند که باید بروزرسانی شوند.

دبیر شورایعالی جلوگیری از وقوع جرم اظهار نمود: با اهتمامی که همه دستگاه ها شامل دستگاههای اجرایی و نظارتی دارند و همینطور توجه ویژه دولت به مقوله تأمین و توزیع دارو در کشور، امیدواریم که با راه اندازی کامل و اتصال سامانه های حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، شاهد رفع دغدغه های مردم باشیم.

جهانگیر با اشاره به اینکه عمده تکالیف و وظایف در حوزه جلوگیری از جرایم حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی بر عهده وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست، اظهار داشت: امیدواریم با اجرای دقیق مصوبات جلسه امروز شورایعالی جلوگیری از وقوع جرم، شرایطی فراهم شود تا داروها به سهولت به دست مصرف کنندگان واقعی برسند و زمینه رصد و شناسایی داروهای جعلی و تقلبی هم فراهم گردد.





منبع:

1403/07/18
09:38:57
5.0 / 5
102
تگهای خبر: بهداشت , بیمارستان , پزشك , دارو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر