مدیركل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت مطرح كرد
تصادفات از چالش های اساسی سلامت
به گزارش سرشیر، مدیرکل دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، با تاکید بر لزوم ترکیب فرهنگ رانندگی، سیاستهای مؤثر و تکنولوژی های نوین در کاهش تصادفات رانندگی اظهار داشت: برای رسیدن به نتایج مؤثر، باید یک رویکرد علمی و بلند مدت اتخاذ نماییم.
به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، دکتر فرشید رضایی ضمن اشاره به آمار بالای فوت شدگان تصادفات و حوادث رانندگی و جاده ای در کشور اظهار نمود: تصادفات رانندگی یکی از چالش های اساسی در زمینه سلامت عمومی است و سازمان ها و نهادهای مختلف، همچون نهادهای مردمی، دولتی و غیر دولتی و خود مردم، اهمیت بالای ی در کاهش این تصادفات دارند.
وی ضمن اشاره به روند تصادفات در سالهای اخیر و تاثیر آن در مرگ ومیر برخی گروههای سنی، اضافه کرد: نتایج نشان داده است که در سیاستگذاری ها و پیاده سازی اقدامات برای کاهش تصادفات، چندان موفق نبوده ایم. بنابراین احتیاج به بازبینی در روش های پیشین داریم.
تأکید بر فرهنگ سلامت در رانندگی ایمن
مدیرکل دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت به اهمیت فرهنگ سلامت در حوزه رانندگی ایمن اشاره نمود و اظهار داشت: کشورهایی که در دو دهه گذشته موفق به کاهش چشم گیر تصادفات شده اند، نه تنها بر فرهنگ رانندگی در بین مردم تمرکز کرده اند، بلکه به سیاستهای حامی سلامت و استفاده از تکنولوژی های نوین هم پرداخته اند.
ترکیب سه مؤلفه کلیدی برای کاهش تصادفات
رضایی خاطرنشان کرد: برای کاهش تصادفات باید همزمان به سه مبحث توجه کنیم؛ فرهنگ رانندگی، سیاستها و اجرای صحیح آنها و همینطور تکنولوژی. این سه مؤلفه باید بگونه ای ترکیب شوند که هم خودرو های ایمن تری تولید شوند، هم قوانین صحیح و قابل اعتماد برای مردم تدوین شود و هم فرهنگ عمومی در جهت کاهش تصادفات بهبود یابد.
تفاهم نامه با پلیس راهور و اقدامات در دست اجرا
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی از امضای تفاهمنامه اخیر با پلیس راهور در چارچوب کارگروه فرهنگ سلامت اطلاع داد و اظهار داشت: در این تفاهمنامه، پیاده سازی ابعاد فرهنگی سلامت در زمینه رانندگی ایمن مطرح گردیده است و برنامه های دیگری هم در دست اجرا داریم که امیدواریم بر مبنای اصول علمی و مطالعات دقیق، به نتایج بهتری منتهی شود.
به قول رضایی، با وجود کمپین های مختلف در جهت کاهش تصادفات، نتایج ملموس در تصادفات نوروزی بعد از دوران کرونا تغییرات محسوسی نداشته است و این مسأله همچنان بعنوان دغدغه ای برای خانواده ها و رانندگان باقیمانده است.
مدیرکل دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت در مورد اثربخشی پویش ها در کاهش تصادفات و رانندگی ایمن اظهار داشت: پویش ها در این حوزه تاثیر گذار هستند، اما برای اثربخشی بیشتر، باید اصول علمی در آنها رعایت شود. در خیلی از کشورهای موفق، احترام به قوانین رانندگی حتی بدون حضور پلیس در اولویت است و این یک هارمونی اجتماعی بوجود می آورد که تنها با یک پویش ساده نمی توان به آن دست پیداکرد.
نیاز به هدف گذاری بلند مدت برای فرهنگ رانندگی ایمن
رضایی تاکید کرد: برای رسیدن به نتایج مؤثر در فرهنگ رانندگی، باید هدفی بلند مدت تعیین نماییم. بعنوان مثال، اگر درنظر داشته باشیم که ایران در ۱۰ سال آینده در زمینه فرهنگ رانندگی به هدف خاصی برسد، میتوان با رویکرد علمی و مطالعه دقیق به نتیجه مطلوب رسید.
وی به اهمیت آموزش از دوران کودکی در زمینه فرهنگ رانندگی ایمن اشاره نمود و در همین رابطه اظهار داشت: اگر از دوران کودکی به آموزش فرهنگ رانندگی پرداخته شود، سازمان ها و نهادهایی که می توانند نقش داشته باشند، به تدریج وارد عمل خواهند شد. همینطور باید صدمه شناسی فرهنگی در جامعه صورت گیرد تا رفتارهای نادرستی مانند فشار دادن بوق در خیابان ها کاهش پیدا کند.
تحلیل علمی و همکاری با نهادهای علمی برای کاهش تصادفات
مدیرکل دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر بدون یک رویکرد علمی به این مسأله پرداخته شود، نتیجه ای نخواهیم گرفت. باید تمامی داده ها تحلیل شده و نهادهای علمی و تحقیقاتی در این فرآیند همکاری کنند تا برنامه های کاربردی و علمی اجرایی شود.
محتوای مناسب در رسانه ها و کتب درسی برای جلوگیری از تصادفات
رضایی به کمبود محتوای مناسب در رسانه ها و کتب درسی در زمینه تصادفات رانندگی اشاره نمود و اظهار داشت: در فیلمها، رسانه ها و کتاب های درسی کمتر به تصادفات رانندگی بعنوان یک اولویت سلامت پرداخته می شود. باید این مورد در اولویت قرار گیرد تا همگان آگاه شوند که تصادفات علت اول مرگ و میر در بعضی گروههای سنی هستند.
لزوم ایجاد برنامه ملی برای کاهش تصادفات
وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به عدد صفر مرگ و میر در جاده ها، باید برنامه ملی ای تدوین شود که تضمین اجرای آن وجود داشته باشد. متاسفانه خیلی از برنامه های ملی که در گذشته نوشته شده اند، به علت عدم انطباق با شرایط اجرایی، هیچ وقت به درستی اجرا نشده اند.
رضایی به لزوم اعتماد به قوانین و بهبود طراحی معابر اشاره و بیان نمود: تصادفات رانندگی تنها با آموزش و فرهنگ سازی حل نمی گردد. باید طراحی خیابان ها و معابر هم بگونه ای باشد که سلامت را ارتقا دهد.
منبع: سرشیر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب