علایم اوتیسم و علت بروز آن

علایم اوتیسم و علت بروز آن

سرشیر: اختلال اوتیسم، یکی از پیچیده ترین اختلالات عصبی است که بر نحوه تعامل، یادگیری و رفتار افراد تأثیر می گذارد؛ علت دقیق اوتیسم هنوز مشخص نیست، اما عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش دارند.


به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، دکتر آروین تقی زاده - متخصص بیماریهای مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اظهار داشت: اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم، یک اختلال عصبی است که موجب می شود افراد در برقراری ارتباط، تعامل اجتماعی و رفتارهای روزمره با دیگران متفاوت باشند، این تفاوت ها از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد و به این علت از آن به عنوان "طیف" یاد می شود.

علائم اوتیسم چیست؟

وی ادامه داد: خردسالان دچار اوتیسم ممکنست علائمی مانند مشکل در برقراری ارتباط چشمی، عدم پاسخ به نام، مشکلات در درک زبان بدن و بیان احساسات، دشواری در ایجاد و حفظ دوستی ها، عدم علاقه به بازی های گروهی و رفتارهای تکراری مانند تکان دادن دست ها یا اصرار بر روال های خاص را از خود نشان دهند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به این که علایم اوتیسم به طور معمول در اوایل کودکی، بین ۱۲ تا ۲۴ ماهگی مشهود است، اظهار داشت: علایم اوتیسم ممکنست زودتر یا دیرتر ظاهر شوند، نشانه های اولیه ممکنست شامل تاخیر قابل توجه در گفتار یا پیشرفت اجتماعی باشد.
تقی زاده اضافه کرد: حرکات تکراری، جنبیدن یا الگوهای گفتاری، پایبندی سفت و سخت به روال ها یا رفتارهای خاص، افزایش یا کاهش حساسیت به اطلاعات حسی خاص از محیط اطراف خود، مانند واکنش منفی به یک صدای خاص و علایم یا دغدغه های ثابت از نشان های بیماران اوتیسم است.

علت بروز بیماری اوتیسم

وی ادامه داد: علت دقیق اوتیسم هنوز مشخص نیست، اما عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش دارند. تعدادی از عوامل خطر شامل تغییرات در ژن ها و قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی یا عفونت ها در دوران حاملگی است.

ریسک شاخصهای بروز اوتیسم

عضو هیات علمی دانشگاه، عنوان کرد: سابقه خانوادگی، جهش های ژنتیکی، فرزندآوری در سنین بالا، وزن کم هنگام تولد، قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین و سموم محیطی، سابقه عفونت های ویروسی و قرار گرفتن جنین در معرض داروهای والپروئیک اسید یا تالیدومید از علل اوتیسم است.
تقی زاده به خصوصیات بیماران اوتیسم اشاره و بیان کرد: این بیماری بطور معمول پیش از سه سالگی بروز پیدا می کند و علایم آن می تواند بسیار گیج کننده باشد؛ چونکه تعدادی از خردسالان دچار اوتیسم ظاهرا تا پیش از شروع بیماری، رشد نرمالی دارند.

راه های تشخیص

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی اشاره کرد: تست تشخیص اوتیسم بر طبق مشاهده غربالگری رشد، آزمایش DNA بیماریهای ژنتیکی، ارزیابی رفتاری، غربالگری کاردرمانی و پرسشنامه های رشد است.
این متخصص بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشگی کردستان در آخر تصریح کرد: بااینکه اوتیسم قابل درمان نیست، اما با مداخلات درمانی می توان علایم آنرا بهبود بخشید و کیفیت زندگی فرد را افزایش داد. درمان های رایج شامل رفتاردرمانی، گفتاردرمانی، کاردرمانی و در بعضی موارد، دارو درمانی است.



1403/07/28
10:49:05
5.0 / 5
37
تگهای خبر: اختلال عصبی , ارزیابی , بهبود , بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر